Sekrety skutecznej motywacji Twoich przyszłych klientów

Motywacja – temat rzeka. Na rynku roi się od couchów, mentorów, mobilizujących haseł i zdjęć z sylwetką „przed” i „po”. Czy to działa na ludzi i pomaga im kolejny raz podnieść się z fotela i przyjść na trening? Niekoniecznie, a czasami efekt jest wręcz odwrotny – w postaci frustracji i niechęci do samego siebie.

Jednorazowe hasła nie zmieniają nawyków

Jednorazowe zwroty  w stylu „nie poddawaj się, jesteś zwycięzcą” nie są wystarczającą dźwignią motywacji klienta. Nie działają podobnie jak postanowienia noworoczne. Dają krótki zastrzyk emocji i ekscytacji, która szybko opada. W drodze po treningowy cel klient mierzy się nie tylko z niechęcią czy własnym lenistwem.

Twój podopieczny walczy z nawykami, których zmiana to proces, a proces z założenia musi trwać w czasie. Po drugie: nawyków się nie usuwa, lecz zastępuje innymi. Dlaczego? Ponieważ psychologicznie poczucie utraty niesie za sobą potrzebę rekompensaty, np. w postaci pudełka czekoladek. Nawyk nie znosi próżni, tak to działa. Więcej na ten temat w książce „Siła nawyku”, autor: Charles Duhigg.

Opowiedz klientowi o korzyściach zamiany jego własnych nawyków na inne

Zanim podejmiesz się motywowania podopiecznego sprawdź, dlaczego tak naprawdę do Ciebie przyszedł. Chce schudnąć, bo jest najgrubsza w pracy? Chce płaski brzuch, bo boi się, że chłopak ją rzuci? Chce kaloryfer, bo kumpel go ma? Pierwsze hasło, jakie należy w kliencie utrwalać to: Rób to dla siebie. Porównywanie się z innymi jest jednym z nawyków.

Więcej o motywacji w treningu personalnym dowiesz się na naszym kursie.

Wszelkie zmiany należy zaczynać od siebie

Zamiana (nie zmiana) nawyku porównywania się z innymi polega na przekierowaniu uwagi na siebie. Zatem podopieczny powinien przeanalizować, co mu da cel, który chce osiągnąć. Oto kilka korzyści, o których warto mówić:

  • Utrata wagi i poprawa sylwetki zwiększy Twoją pewność siebie i poczucie własnej wartości
  • Ruch i zbilansowana dieta dodadzą Ci energii, wpłyną na Twoje samopoczucie psychiczne, zwiększą Twoją radość życia
  • Zbędne kilogramy poprawią Twoje wyniki badań, wpłyną na poprawę Twojego zdrowia, długość i jakość życia
  • Dyscyplina treningu zwiększy Twoją samokontrolę oraz Twoją zdolność stanowienia o sobie i dokonywania wyborów
  • Tężyzna fizyczna przełoży się na Twoją siłę psychiczną i kształtowanie Twojego silnego charakteru – szczególnie ważne u mężczyzn.

Wpływ korzyści efektów własnej zmiany na relacje z otoczeniem powinny być niejako tylko skutkiem ubocznym.  Nie mogą być celem samym w sobie – taka motywacja po prostu się nie sprawdza. Otoczenia zmienić się nie da. Otoczenie może jedynie zareagować na zmianę własną pojedynczej osoby. Jest to teoria w pełni udowodniona naukowo. Więcej inspiracji na ten temat można znaleźć np. w książce „Kłamstwa, którymi żyjemy. Jak zmierzyć się z prawdą, zaakceptować siebie i zmienić swoje życie”, autor: Jon Frederickson.

Co zrobię z dniem dzisiejszym?

Określenie celu, realny czas potrzebny do jego osiągnięcia, rozplanowanie treningów i diety – to wszystko jest bardzo ważne w trenerskiej współpracy z podopiecznym. Ale warto motywować klienta także tym, że ważny jest każdy, konkretny, pojedynczy dzień. Myślenie przyszłościowe i perspektywa np. półrocznej diety odchudzającej może przytłoczyć i zniechęcić.

Warto utwierdzać klienta w przekonaniu, że liczy się każdy pojedynczy dzień, z jego treningowymi i dietetycznymi sukcesami i upadkami. Ważne, by Twój klient każdego dnia podnosił się na nowo w drodze do celu. Jest mu także potrzebna świadomość, że potknięcia są naturalnie wpisane w proces zmiany nawyków. W tym przypadku nieco oklepane hasło „Dopóki walczysz, jesteś zwycięzcą” może pomóc.

Kilka sugestii zamiast podsumowania

Do tej pory była mowa o tzw. szerszej motywacji. Poniżej kilka praktycznych sugestii dla codziennej pracy trenerskiej:

  • Słuchaj klienta – niektóre zaplanowane ćwiczenia zupełnie nie przypadną do gustu. Reaguj na uwagi podopiecznego i daj możliwość wyboru, nie zmuszaj. Nacisk rodzi opór i niechęć. Miej w rezerwie zestaw zastępczy;
  • Rozmawiaj z klientem – wytłumacz, że nie należy ważyć się i mierzyć co kilka minut. Umów się, że tylko Ty będziesz dokonywał kontroli wagi czy pomiaru obwodu w określonym przez Ciebie terminie;
  • Pokaż klientowi postęp – kontroluj proces zmian, pokazuj progres. Reaguj na brak postępów, analizuj przyczynę razem z klientem i szukaj rozwiązań. Widok efektów daje satysfakcję i poczucie sensu podejmowanych działań;
  • Naucz klienta planowania i dobrej organizacji – chodzi o planowanie dnia, zakupów przygotowywanie posiłków, systematyczność treningów. Wspieraj go w nabywaniu wiedzy i umiejętności.

Najnowsze wpisy na naszym blogu

By / 16 maja 2019

Sekrety skutecznej motywacji Twoich przyszłych klientów

Motywacja – temat rzeka. Na rynku roi się od couchów, mentorów, mobilizujących haseł i zdjęć z sylwetką „przed” i „po”. Czy to działa na ludzi i pomaga im kolejny raz podnieść się z fotela i przyjść na trening? Niekoniecznie, a czasami efekt jest wręcz odwrotny – w postaci frustracji i niechęci do samego siebie. Jednorazowe […]

By / 09 maja 2019

Dobrze zaplanowany trening – podpowiadamy, jak powinien wyglądać

Prawidłowo opracowany i przeprowadzony trening to istota pracy trenera personalnego. Dopasowanie rodzaju wysiłku do potrzeb i możliwości podopiecznego to klucz do realizacji jego oczekiwań. W tym artykule pokażemy Ci kilka podstaw tego tematu. Trening czy jednostka treningowa? Częstym błędem – nawet u trenerów – jest nierozróżnianie treningu od jednostki treningowej. Trening to jedynie wysiłek fizyczny. […]

By / 02 maja 2019

Trener personalny jest zawodem z przyszłością?

Skąd to pytanie? Z wątpliwości, które być może kołaczą Ci się po głowie. A ja zastanawiam się razem z Tobą, czy praca trenera personalnego daje dobre perspektywy zatrudnienia i zarobku w najbliższych dziesięciu czy dwudziestu latach. Przypatrzmy się krok po kroku kilku aspektom godnym uwagi w takiej analizie. Lekarze biją na alarm Dobrobyt, nieustanna dostępność […]

Akademia Mistrzostwa Sportowego

Skarbowców 23a
budynek B2, pok. 319
53-025 Wrocław

pn-pt 9:00 - 14:00

contact img

Porozmawiajmy,
jesteśmy tu by Ci pomóc!

Napisz do nas

Z przyjemnością odpowiemy na wszystkie pytania tak szybko, jak to tylko możliwe.