Sekrety skutecznej motywacji Twoich przyszłych klientów

Motywacja – temat rzeka. Na rynku roi się od couchów, mentorów, mobilizujących haseł i zdjęć z sylwetką „przed” i „po”. Czy to działa na ludzi i pomaga im kolejny raz podnieść się z fotela i przyjść na trening? Niekoniecznie, a czasami efekt jest wręcz odwrotny – w postaci frustracji i niechęci do samego siebie.

Jednorazowe hasła nie zmieniają nawyków

Jednorazowe zwroty  w stylu „nie poddawaj się, jesteś zwycięzcą” nie są wystarczającą dźwignią motywacji klienta. Nie działają podobnie jak postanowienia noworoczne. Dają krótki zastrzyk emocji i ekscytacji, która szybko opada. W drodze po treningowy cel klient mierzy się nie tylko z niechęcią czy własnym lenistwem.

Twój podopieczny walczy z nawykami, których zmiana to proces, a proces z założenia musi trwać w czasie. Po drugie: nawyków się nie usuwa, lecz zastępuje innymi. Dlaczego? Ponieważ psychologicznie poczucie utraty niesie za sobą potrzebę rekompensaty, np. w postaci pudełka czekoladek. Nawyk nie znosi próżni, tak to działa. Więcej na ten temat w książce „Siła nawyku”, autor: Charles Duhigg.

Opowiedz klientowi o korzyściach zamiany jego własnych nawyków na inne

Zanim podejmiesz się motywowania podopiecznego sprawdź, dlaczego tak naprawdę do Ciebie przyszedł. Chce schudnąć, bo jest najgrubsza w pracy? Chce płaski brzuch, bo boi się, że chłopak ją rzuci? Chce kaloryfer, bo kumpel go ma? Pierwsze hasło, jakie należy w kliencie utrwalać to: Rób to dla siebie. Porównywanie się z innymi jest jednym z nawyków.

Więcej o motywacji w treningu personalnym dowiesz się na naszym kursie.

Wszelkie zmiany należy zaczynać od siebie

Zamiana (nie zmiana) nawyku porównywania się z innymi polega na przekierowaniu uwagi na siebie. Zatem podopieczny powinien przeanalizować, co mu da cel, który chce osiągnąć. Oto kilka korzyści, o których warto mówić:

  • Utrata wagi i poprawa sylwetki zwiększy Twoją pewność siebie i poczucie własnej wartości
  • Ruch i zbilansowana dieta dodadzą Ci energii, wpłyną na Twoje samopoczucie psychiczne, zwiększą Twoją radość życia
  • Zbędne kilogramy poprawią Twoje wyniki badań, wpłyną na poprawę Twojego zdrowia, długość i jakość życia
  • Dyscyplina treningu zwiększy Twoją samokontrolę oraz Twoją zdolność stanowienia o sobie i dokonywania wyborów
  • Tężyzna fizyczna przełoży się na Twoją siłę psychiczną i kształtowanie Twojego silnego charakteru – szczególnie ważne u mężczyzn.

Wpływ korzyści efektów własnej zmiany na relacje z otoczeniem powinny być niejako tylko skutkiem ubocznym.  Nie mogą być celem samym w sobie – taka motywacja po prostu się nie sprawdza. Otoczenia zmienić się nie da. Otoczenie może jedynie zareagować na zmianę własną pojedynczej osoby. Jest to teoria w pełni udowodniona naukowo. Więcej inspiracji na ten temat można znaleźć np. w książce „Kłamstwa, którymi żyjemy. Jak zmierzyć się z prawdą, zaakceptować siebie i zmienić swoje życie”, autor: Jon Frederickson.

Co zrobię z dniem dzisiejszym?

Określenie celu, realny czas potrzebny do jego osiągnięcia, rozplanowanie treningów i diety – to wszystko jest bardzo ważne w trenerskiej współpracy z podopiecznym. Ale warto motywować klienta także tym, że ważny jest każdy, konkretny, pojedynczy dzień. Myślenie przyszłościowe i perspektywa np. półrocznej diety odchudzającej może przytłoczyć i zniechęcić.

Warto utwierdzać klienta w przekonaniu, że liczy się każdy pojedynczy dzień, z jego treningowymi i dietetycznymi sukcesami i upadkami. Ważne, by Twój klient każdego dnia podnosił się na nowo w drodze do celu. Jest mu także potrzebna świadomość, że potknięcia są naturalnie wpisane w proces zmiany nawyków. W tym przypadku nieco oklepane hasło „Dopóki walczysz, jesteś zwycięzcą” może pomóc.

Kilka sugestii zamiast podsumowania

Do tej pory była mowa o tzw. szerszej motywacji. Poniżej kilka praktycznych sugestii dla codziennej pracy trenerskiej:

  • Słuchaj klienta – niektóre zaplanowane ćwiczenia zupełnie nie przypadną do gustu. Reaguj na uwagi podopiecznego i daj możliwość wyboru, nie zmuszaj. Nacisk rodzi opór i niechęć. Miej w rezerwie zestaw zastępczy;
  • Rozmawiaj z klientem – wytłumacz, że nie należy ważyć się i mierzyć co kilka minut. Umów się, że tylko Ty będziesz dokonywał kontroli wagi czy pomiaru obwodu w określonym przez Ciebie terminie;
  • Pokaż klientowi postęp – kontroluj proces zmian, pokazuj progres. Reaguj na brak postępów, analizuj przyczynę razem z klientem i szukaj rozwiązań. Widok efektów daje satysfakcję i poczucie sensu podejmowanych działań;
  • Naucz klienta planowania i dobrej organizacji – chodzi o planowanie dnia, zakupów przygotowywanie posiłków, systematyczność treningów. Wspieraj go w nabywaniu wiedzy i umiejętności.

Najnowsze wpisy na naszym blogu

By / 11 lipca 2019

Fitness, jak ćwiczyć żeby schudnąć

Celem Twojego klienta, jest zrzucenie paru kilogramów, szybkie spalanie tłuszczu, czy dodatkowe ujędrnienie ciała? Warto zacząć od treningu fitness, który może okazać się niezwykle skuteczny. Wiele osób decyduje się na ćwiczenie samodzielnie w domu, ale warto przekonywać wszystkich, że efektywne treningi najlepiej wykonywać z pomocą profesjonalisty. Jako instruktor fitness musisz zdawać sobie sprawę z tego, […]

By / 04 lipca 2019

Fitness sylwetkowy – jak zacząć?

Fitness sylwetkowy to wyjątkowa dyscyplina sportowa, w której główny nacisk kładzie się na estetykę ciała. Ma ona za zadanie stworzyć sylwetkę wysportowaną z proporcjonalną budową, w której mięśnie nie są nadmiernie rozbudowane. Warto przekonać się jak prowadzić tego rodzaju zajęcia, a także jak się do nich odpowiednio przygotować. W dzisiejszym artykule wyjaśnimy sobie, na czym […]

By / 27 czerwca 2019

Jak prowadzić zajęcia fitness?

Jesteś osobą z zamiłowaniem do sportu? A może chcesz dzielić się swoją pasją i zainteresowaniami z innymi osobami? Jeżeli tak, to doskonałym zajęciem dla Ciebie, jest prowadzenie zajęć aktywnych fizycznie, takich jak fitness. Przychodzą na nie różne osoby, przez są niezwykle ciekawe, jednak konieczne jest zapoznanie się z ich potrzebami i umiejętnościami. Praca jako instruktor […]

Akademia Mistrzostwa Sportowego

Skarbowców 23a
budynek B2, pok. 319
53-025 Wrocław

pn-pt 9:00 - 14:00

contact img

Porozmawiajmy,
jesteśmy tu by Ci pomóc!

Napisz do nas

Z przyjemnością odpowiemy na wszystkie pytania tak szybko, jak to tylko możliwe.